Skip to content

Wingårdhs renovering av Nationalmuseum färdig – nyöppnar efter fem års arbete

Arkitektkontoren Wingårdhs och Wikerstål fick uppdraget att planera Nationalmuseums omfattande restaurering 2012, och huset stängde för ombyggnad året därpå. Uppgiften bestod i att skapa ett långsiktigt fungerande museum.

09 okt 2018

Nationalmuseum på Blasieholmen i Stockholm uppfördes efter Berlinarkitekten Friedrich August Stülers ritningar, och det är baserat på hans originalarkitektur som Wingårdhs tillsammans med arkitekt Erik Wikerstål öppnat upp, återställt och moderniserat byggnaden. Stülers omsorgsfulla arbete har gett det mesta av Nationalmuseums nya gestalt och lejonparten av vårt arbete har varit att få de nya förväntningarna i samklang med byggnadens egna kvaliteter.

Det mesta nya syns inte, det är dolt i väggar, tak och under golv men i den södra ljusgården, som tidigare var förbyggd, står ett stort hisstorn. Det är klätt i en glimrande väv av oxiderad mässing och löser mycket av muséets logistik. Från källaren kommer utställningsföremålen och lyfts till sina platser. Hissen tillåter rejält stora och tunga objekt.

Den tidigare förbyggda södra ljusgården badar nu i ett lika behagligt som naturligt takljus, precis som den norra. De har båda täckts av glastak. Utåt format som en flack kupol, en diskret lösning som inte stör utsidan.

Stora luftkanaler har obemärkt smugits in. Vi har hittat plats för stora teknikrum under de bägge ljusgårdarna, och ordnat upp byggnadens flöden. Både besökare och objekt – de ibland ovärderliga konstverken, rör sig nu smidigare genom byggnaden.

Inåt fanns en risk för återkastat ljud och störande ljudnivåer. Den som besökt British Museums övertäckta gårdar vet precis hur bullrigt det kan bli under krökta glasytor. Så istället för att använda plana glas har varje fack formats som en flack pyramid. Det ger det reflekterade ljudet helt nya riktningar, slår sönder det och skickar in det i absorberande putsväggar. Ett närmast vetenskapligt svar på ett problem blev till ett skirt glastak, fullt av detaljer. För ett otränat öga, nästan artonhundratal i sitt uttryck. Nationalmuseum har moderniserats och anpassats för 2000-talet, samtidigt som 1800-talets charm och kvalitéer grävts fram, putsats och tagits till vara. En modern, uppsminkad tolkning av Stülers ursprungsgestalt.

Download presskit +

Wingårdhs och Midroc vinner markanvisningstävling i Ängelholm

17 jan 2019

Zanat Tattoo Chair – Wingårdhs första stol är här

14 jan 2019

Planeten 2: Undergången

17 dec 2018

Nationalmuseum tilldelas Stenpriset

29 nov 2018

Wingårdhs och Ingegerd Råman släpper lampkollektion för Örsjö

27 nov 2018

Wingårdhs och Wikerstål utsedda till Årets Betongarkitekter

23 nov 2018

Villa Hansson, Gert Wingårdhs första hus – en katastrof?

15 nov 2018

Wingårdhs gör podd tillsammans med tidskriften Form

14 nov 2018

Wingårdhs ritar World Ocean Headquarters

09 okt 2018

Wingårdhs renovering av Nationalmuseum färdig – nyöppnar efter fem års arbete

09 okt 2018

Åtta projekt, från Liljevalchs till Nationalmuseum av Gert Wingårdh

11 sep 2018

Wingårdhs x Radisson Collection Strand Hotel

11 sep 2018

Gert Wingårdh ställer ut på Strandverket

30 aug 2018

Villa Kristina, del två i serien om Wingårdhs villor

09 maj 2018

Wingårdhs och AART vinner tävling – ritar en av Sveriges största gymnasieskolor

12 apr 2018

Wingårdhs vinner Glaspriset 2018 med Umestan

12 apr 2018

Wingårdhs har inrett Nobis nya restaurang - Noi

15 mar 2018

Tak utsedd till ”Best New Restaurant” i Wallpaper*!

11 jan 2018

SEB + Wingårdhs = Sveriges snyggaste kontor!

09 nov 2017

Midroc och Wingårdhs vinner markanvisningstävling i Malmö

07 nov 2017

Nobis Hotel Copenhagen – nyklassicism möter nutida design

12 okt 2017

Wingårdhs vinnare i arkitekttävling – nytt kontorshus i Krokslätt

14 sep 2017

Idag öppnar brasseriet The Strand

06 sep 2017

Stadsbyggnadspriset gick till Malmö Saluhall

01 sep 2017

Första spadtaget för tillbyggnaden till Liljevalchs konsthall

23 aug 2017